Vértesi átkelés…


…Héregi gerincig :D
Na szóval, előbb a beszámoló késlekedésének okát tárnám fel, miszerint Héregi dűlőtől uszkve 7 kilcsit sétáltam (of course hogy napon és cumóval) Tarjánig, de senki nem vett fel, pedig se lila naci, se napszemcsi nem torzította a napfogyatkozásba lehet nézni, de rám nem baba arcom szépségét. Mondjuk autó sem nagyon ment el, ellenben ellenkező irányban folyamatos volt a forgalom :D


Így végül Feri mentett meg (ezer hála és pár sörrel jövök!), aki pár órányi, fél méteres szedresben történő zsinór szedegetés után a kiszáradás teljes határán eljött értem Tarjánban, ahol is a helyi vendéglátóipari egységben nagyjából 10 másodperc alatt felporszívózott egy üveg nullás sert. Mondjuk ezek a nullázások odafent jól jöttek volna… :) Aztán eldobott a Tatabányai Megint Állunk Vazze állomásra. Persze hogy késett kb. 20’-et a vonat, aztán a gyorsvonaton tájékoztatott a kaller, hogy ez nem az a vonat amire a jegyem szól, így szálljak le Bicskén és várjam meg a szintén 20’-et késő személyt. Így hát menekültek egy csoportjával (kb. én is így néztem ki :D) leszálltam a vonatról, majd angol-arab nyelvlecke útján útbaigazítva a menekülteket a befogadóig vártam a lassú vonatot, vagy személy, vagy mi. Igazság szerint az időcsúszást leszámítva jobban jártam, mert zónázó cucc jött, amin fasza légkondi volt, így legalább lehűlhettem kissé, míg a gyros vonat csak lehúzott ablakokkal bírt +850forint (vonaton) felárért. Délibe érkezvén a menetrendszerinti, de másik menekült csoportot rutinosan útbaigazítva a legközelebbi park felé, elindultam a villamos megállóba, amit rendőrök vigyáztak. Sőt az egész vérmező telve volt yarddal valami kézigránátok robbantása végett. Így gondolom az éjszakát békésen eltölteni igyekvő migránscsoport eléggé nézhetett mikor egyenesen közéjük sétáltak. Remélem azért jól aludtak később. Kalandom itt véget is érhetett volna, ha a négyes-hatos villamos úgy nem dönt, hogy ő bizony a szokott esti 5 perc helyett ráhúz és vagy 10-13’-et bámulhattam, ahogy sofőrünk egyik cigiről a másikra gyújt a megállóban, ahol persze tilos dohányozni… Kilenc perc táján már azt latolgattam, hogy nem lehet túl bonyi vezetni a Nagy Sárga Villanyhernyót… A lényeg, hogy a 11-es busz előttem állt ki a megállóból, így ismét lehetőséget kaptam rá, hogy 12’-ben átgondoljam a nap történéseit :D


Így hát már hétfőn látható volt a modellek alapján, hogy kissé beforduló szél lesz DNy-ról ÉNy-ra, gyenge 10-15km/h-s sebességgel, ami karcsú. Nagyon szerettem volna Vértesre menni, de senki nem hitt benne, Andris kivételével, de ő sajna csak későn tudott volna indulni, attól meg agyfaszt kapok, mert hát az első termikkel el kell pattani. Így hát maradt Ottóbusz és Kocs. Jól be is írtam magam 11:30-ra. Szépen megérkeztünk, kellemes oldalszél fogadott, Német család kevélyesen tandemezgetett. Dénes 11:40 körül elpattant, kitekert, vérszemet kaptam, és már húzódtam is felfelé. Hopsz, százon seggbe rúgott egy combos termik, de nem bíztam magamban és nem oldottam bele, majd lesz még akkor alapon, hát volt, de lepkefingnyi, így egy korai oldás miatt kb. 300-on szépen elhúztam a termik mellett és nem is találtam másikat, majd bedárdáztam. Nem sokkal később jött az infó, hogy Dénes lerohadt az autópálya mellett… A felhőkép nagyon atom volt, sok zivis kumóval, nagy tornyokkal, de deszkázódott be rendesen, mondjuk a meteoblue ezt is írta. Aztán sorra emelkedtek el a nagykártyák és szépen rohadtak is le. Nem adta be. Több embert kérdeztem, hogy nem-e megyünk át Vértesre, mert ugyan néha kissé délies a Nyugat, de legalább nyugat és ráadásul faszás 20-as szelek voltak, az előrejelzés alálőtt. Norbi is fűzte a népet, de senki nem akart rámozdulni a másszunk cuccal fel 35 fokban a starthelyre hotnessre. Végül Kóós Feri belengette, hogy menne át, ki jön, no egyből lecsaptam, bár nem tolongott senki :) Szécsi Feri és Malinák Zsolti már a starthelyen várták az ideális befúvást. Mikor Ferivel közeledtünk a település felé, láttuk, hogy Malinák elpattant és Feri is startol. A leszállóban már faszásan ki voltak tekrészve. Ismerős az érzés, hogy a pulzusod 300, izmaid befeszülnek és már húznád is belépőt, csakhát hátra van még 30’ (najó 22 :) hegymenet addig a pontig :( Persze, hogy a deszka kisimult, atom szép felhők jöttek, sötét, lapos fenekükkel karfiol-oszlop szerűen tornyosultak felfelé, szívhattak mint állat.

Fölérve akkora ötperces gempa jött fel, hogy kapaszkodnom kellett starthelyen, nehogy felkapjon, pedig az ernyőt még ki sem csomagoltam. A nap termikje süvített el fél4kor!, bazz, ebbe kellett volna belehúzni. Rekordidő alatt kicsomagoltam, meg be, aminek az lett az eredménye, hogy elfelejtettem behúzni a beülőm légzsákjának cipzárját, így hát úgy repültem, hogy légzsákom sem volt és még a cuccaim is kieshettek volna… De hála az égieknek bent maradt minden. Ekkor egy laza órányi termikről termikre ugrálás következett, fel 800-900-ra, majd vissza 500-600-ra és így tovább. Az idő nem volt túl fasza és ami érdekes volt, hogy a gyenge szél miatt vagy a délies komponens hatására leginkább a leszálló fölötti térség emelt. közel 40’-nyi tekerészés után jött egy bazi nagy és magasra kúszó felhőtorony, ekkor elhatároztam, hogy addig fent kibekkelem míg ide ér, hiszen gyönyörűen látható volt, hogy a napfelőli oldalán foszlányok kúsznak az aljából ki és rohannak a teteje felé, oh gondolom ez aztán emelni fog, woooow. Nos, szépen fent maradtam, vártam, már csak ~500 méterre lehet, jön, yippiiééé, és mire ideért volna szépen szétfoszlott…. 6’ alatt…

vertes_beforeafter.jpg

Az összes kibaszott felhő a starthely és a Vértes előterében feloszlott, láthatjátok a videón is, hogy körben mindenhol cuki felhőutacskák vannak, de pont felettünk SEMMI…. Áááá…. No, ekkor kezdtem feladni, látom hogy Norbi startolni készül, gondoltam kimegyek a leszálló fölé, gyakorlok valami wingover-szerűséget és leszállók. Ekkor elkapott egy tartós 2-3-as termik és 1200-valameddig kitekertem, miközben a gerincen átléptem. Ekkor már nem terveztem visszamenni, pedig gyorsítóval többször is megtettem 900 környékéről, hanem keresgéltem a nullázásokat, miközben szénné hallgattam magam a rádión a szlovákok pofázásán, franciák, franciául de valami repülésről brekegtek, továbbá magyar forgalomirányítók, autópályások, két autószerelő műhely, valamit néhány helyi tahó (a kommunikáció forgalom nyelvezetének és tematikájának magas szintű, már-már John Gold-i szintre emelkedett stílusából ítélve) és fűszerként néhány lakótelepi forgalmazás szórakoztató szösszeneteit, hogy Pistike kész az ebéd, már két órája pofázom és még csak vissza sem nyugtázol, -Roger mama… Hát ilyenek voltak :D Ennek örömére az emelésem szépen elbugyogott és a gyorsítóra taposva elindultam Keletnek. Esztergom a távolban célként lebegett, mert hát Ottó busz elindult Pestre és jó lett volna hazáig reppeni :) Következő emelést úgy 5 kilcsi után kaptam meg, persze pontosan nem tudom a távot, mert csak variót használtam, telóm a zsebembe loggolt, de érzésre ennyi lehetett. Tekerés, ezerhárom, woow, meglesz Egom, Aztán következő trigger keresése, de ekkor már Gerecse rotorja meg-meg legyezett és vadul süllyedtem. Héreg környékén láttam egy telepet, gondoltam emel, emiatt kissé Északnak fordultam, nem kellett volna, nem emelt. Vészesen csökkenő magasságomat a Héregi gerincen próbáltam menteni, reménykedtem, hogy ha sikerül, akkor Epölig elcsúszok és ott ismét magasságot nyerek. Nem igazán tartott, láttam egy sziklakibúvást, kissé kopasz hegyoldalt, ott voltak szűk alárúgások, de túl szűkek voltak és én még nem vagyok elég rutinos ezek megfogásában, tracklogon jól látszik. Elkezdtem a szántóra helyezkedni, leszálláshoz, és úgy éreztem AGL 100-on, hogy tart, emel. Próbálkoztam, láttam egy kis porördögöt, megpróbáltam 60-on felé kerülni és megtekerni, kicsit emelt meg dobált, de semmi. Tényleg a remény hal meg utoljára. Legközelebb, ha itt menteni kellene, gyenge nyugati szélben inkább ezt az előteret választanám és nem a gerincet. A friss szántás talán jobban tart. Így hát leszálltam kb. 80 méterre egy újabb, de nagyobb porördög mellett. Na ekkor elég gyorsan leszereltem magamról a cájgot :D

Egy kedves helyi nagypapa a kislányával az egyik kertvégbe fincsi hideg vízre invitált, amit ezúton is köszönök, összepakoltam és nekivágtam a sétának  X-Vértes :D
Tegnap Attával beszélgettünk, hogy szerda milyen lesz, nos amint elnézem, ma bomba idő van, elég jó szél (pedig a modellek szélcsendet írtak), kellemes kumó. Ma is kéne repülni….

Videó: https://drive.google.com/file/d/0B-kMapTM8IE8dnNKMElFX241Vlk/view

Track: http://www.xcontest.org/hungary/repulesek/reszletei:steelhand/21.7.2015/13:46